Rakyat Simply Syeeda

En. Hubby & Pn. Syeeda

Daisypath Anniversary tickers

Cik Piya Kesayangan Mummy & Papa

Lilypie First Birthday tickers

Berape orang mengintai di sini?

Thursday, October 21, 2010

Episod 2 : Yantai City, China - Harap Cerita Ini Belum Basi

Salam Semua. Ok tak nak bebel panjang-panjang. Mari baca sambungan hari-hari yang dilalui saya di Yantai City, China melalui cerita bergambar di bawah.

23 September 2010

Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. Pameran 11th International Fruits, Vegetables & Food dimulakan. Saya dan kawan-kawan sibuk melayan rakyat China yang melawat Pavillion Malaysia. 


Kami dah bersedia untuk bekerja. Ecewah.
Oh, bangga jer nampak jalur gemilang kat belakang. Dan sangat bangga bila orang China respond, oh Malaysia..Good...(sambil tunjuk tanda best). He. Hurm, Mr. Liason Officer yang kiri sekali. Yang kanan saya tu En. Bos di Moa.

Aktiviti Promosi & Pameran
Pameran ni bertujuan untuk promote produk-produk industri asas tani under MOA yang mewakili Malaysia ke pasaran China. Kat sini la potential buyer dikenal pasti melalui sesi business matching. Disebabkan penggunaan bahasa inggeris yang rendah kat sini, kami terpaksa menggunakan khidmat budak-budak Universiti Yantai sebagai translator. Kalau tak, memang macam itik dan ayam ler bercakap. Hehe. By the way, antara produk yang mendapat perhatian ialah Kopi Anggerik, Instant Noodle dan Chips.

Ni la translator kami

Ada jugak di kalangan rakyat Yantai City nih yang masih aneh tengok wanita bertudung seperti saya. Kat Yantai, masyarakat Islam cuma 10,000 orang berbanding rakyatnya yang berbillion tu dan Islam dikategorikan sebagai agama minor di sana.Patutlah diorang soal macam-macam. Pelik dengan cara saya berpakaian kot. He.

Ini pulak student Yantai University yang pada mulanya hairan dengan rupa saya.
Sebelah saya adalah Guri, satu-satunya wanita bertudung, muslim yang saya jumpa
Sempat juga bertukar-tukar emel dan phone number dengan Guri. Dia masih muda. dan sangat excited nak belajar Bahasa Inggeris dan nak tau tentang Malaysia. 

24 September 2010 

Masih lagi bertugas di ekspo pameran. Dari pukul 8.30 sampailah pukul 5.00 petang.

(SILA KELIK UNTUK LIHAT GAMBAR LEBIH BESAR)

Gambar 1 : En. Bos diinterview oleh Yantai TV station.
Gambar 2 : Agen yang berminat dengan produk
Gambar 3 : Preggy woman yang tingin sangat nak makan jem tart.
Gambar 4 : After business matching

Dan saya jugak tak melepaskan peluang untuk round-round sekitar pameran untuk cari idea-idea baru untuk dibawa pulang, cewah. Guess what, kat hall sebelah ada pameran pasal wine. Erm, saya masuk jugak untuk lihat-lihat teknologi pemprosesannya. Sekadar nak tau, bukan untuk cuba. Masih ingat asal usul & pegangan agama saya. 

(SILA KLIK UNTUK LIHAT GAMBAR LEBIH BESAR )

Gambar 1 : Bergambar di sebelah tong pemeraman anggur untuk dijadikan wine
Gambar 2 : Bersama gadis promoter Wine yang popular di sana - Chang Yu
Gambar 3 : Bersama CEO Chang Yu
Gambar 4 : Filling machine wine 

Berjalan-jalan di sekitar booth pameran China yang cantik-cantik semuanya. sangat teruja. ada kapal titanic lagi. He.



25 September 2010 

Pameran berjalan seperti biasa.Hari ni adalah hari terakhir saya akan jalan-jalan sekitar Yantai City, China sebelum saya pulang ke Malaysia esok. Oh ya, saya balik awal dari rakan-rakan yang lain sebabnya saya perlu ambil exam. Rakan-rakan sejawat akan pulang 30 September tapi saya 26 September. Jadi, Waktu makan tengahari di Yantai University, Mr. Liason officer ajak  pusing-pusing sekitar universiti ni yang dekat dengan exhibition hall. Kelihatan seperti Mr. Liason Officer pun agak berbangga dengan universiti beliau nih. Hehe.
Mengabadi kenangan di depan Yantai University . Cewah.
Kat tasik dalam Universiti ni.

Puas jugak saya pujuk Mr. Liason Officer bawak saya pergi membeli-belah sekitar Yantai. Sedikit sebanyak ada persamaan macam Petaling Street. Tapi sayang, harga di sini sangat mahal kalau nak dibandingkan dengan beijing. Itu yang diperkatakan oleh Mr. Liason Officer. Kedai Cenderahati pun susah nak cari. 


Lepas jalan-jalan, saya ke tempat ekspo kembali untuk kemas barang-barang dan say goodbye kat promoter yang cute-cute tu. Lihatlah hasilnya seperti di bawah. 

I miss u all a lot. Miss u all teaching me Mandarin.

26 September 2010

Masa bekerja dan jimba-jimba di China sudah tamat. Hari ni agak nervous sikit sebab nak kena balik ke Malaysia seorang diri. Maklumlah first time. Saya bertolak dari Yantai City ke Beijing pukul 9.30 pagi dan tiba di Beijing pukul 10.30 pagi. Difahamkan airport Beijing dengan town sangatlah jauh, ambil masa 2 jam perjalanan pergi dan 2 jam perjalanan balik. jadi, tak sempat lah saya round Beijing memandangkan flight saya ke KL pukul 4.30 petang. Maybe next time kalau ada rezeki lebih, boleh datang bercuti dengan family. Goodbye, China. till we meet again :) 


Selesai sudah cerita bergambar saya tentang trip saya ke China. Saya cuba meringkaskannya dengan sebaik mungkin. Nanti ada masa, saya update pasal makanan kat China pulak ye.

Ok, Kalau u all ada apa2 nak komen, dialu-alukan. Tinggalkan saja pesanan penaja kat bawah. Kalau ada soalan, boleh ajukan kat Formspring saya ye. Daaa ~

p/s : Lupa nak habaq, kat China takleh Facebook and Berbelog. Maybe kerajaan diorang block. sebab tu saya takleh nak update directly from there. 

No comments:

Tabung Baby. Please Click :)