Rakyat Simply Syeeda

En. Hubby & Pn. Syeeda

Daisypath Anniversary tickers

Cik Piya Kesayangan Mummy & Papa

Lilypie First Birthday tickers

Berape orang mengintai di sini?

Saturday, October 23, 2010

Tips-tips Menjadi Petugas Pameran Yang Memukau

Wah..memukau tu..Heee Ok, Salam bahagia semua buat kawan-kawan readers. Terima kasih sebab masih mengunjungi blog ini walaupun isinya tak lah seberapa. 

Hari ini saya cuma nak kongsi sedikit tips macam mana nak jadi seorang petugas pameran yang baik. Ecewahh. Tak kisahlah sama ada anda kerja dengan swasta ke kerajaan ke, mesti ada some of the company yang terlibat dengan aktiviti pameran kan. Macam saya ni, rasanya dah lebih daripada 10 kali kot bertugas di pameran ni. Hehe tapi saya takde la pandai sangat bab pamer-mempamer ni, tapi cuma nak kongsi sedikit maklumat berdasarkan pengalaman saya saja. Kalau You all ada lagi nak tambah, amatlah dialu-alukan. Mari kita mulakan. 

Kalau Nak Jadi Petugas Pameran Yang Memukau, Anda Mestilah : 
1.  Berpenampilan Menarik
  • Berpenampilan menarik nih bukannya nak kena pakai baju or dress-dress yang "mengancam" seperti memakai pakaian brand  antarabangsa ke ape..tapi cukup dengan berpakaian KEMAS. kemas ye bukan tadika kemas.  
  • Lebih elok kalau berpakaian Korporat yang melambangkan company anda tu.  Simple tapi meyakinkan orang ramai. 
  • Kalau government servant, boleh memakai pakaian pejabat seperti baju kurung, baju kebaya dan sebagainya.
  • Kasut tu seelok-eloknya kasut bertutup. Kalau heels yang cantik, dibolehkan..hehe
  • Kalau terlibat dengan pameran antarabangsa, sangat-sangat digalakkan supaya anda memakai blazer ataupun kot. Selain daripada nampak menarik, anda jugak dapat mengelak daripada keadaan sejuk..sebab selalunya pameran camni diadakan di tempat yang berhawa dingin.
2.  Sentiasa Tersenyum Ahaaaii Cik Mek Molek
  • Pernah dengar lagu Senyum lah senyum lah ahaii cik mek molek?? Haa, kena senyum sampai macam tu la. 
  • Ada sesetengah pelawat booth pameran kita tu, kadangkala nakal sikit, suka jer nak melontarkan soalan-soalan ataupun kata-kata yang menyakitkan hati..kita tetap kena maintain SENYUMMM.. kan kita bawak imej company @ jabatan, jadi senyumlah untuk elakkan orang kata kita sombong. paling tidak pun, senyum sinis kepada sumber-sumber sakit hati yang berkenaan .. hee 
3.   Mempamerkan layanan yang mesra
  • Mesra tu boleh..tapi jangan terlebih mesra pulak ye. Contohnya begini, bila pelawat datang ke booth pameran, anda cepat-cepat bangun (kalau masa tu sedang duduk la ye)..dan cakap selamat datang. Kan mesra tu?
  • Boleh jugak bertanya khabar..datang dari mana..sekiranya perlu lah.
  • Sekiranya pelawat gemar bertanya soalan banyak-banyak yang kadangkala sukar untuk anda menjawab, bagi jer dia pamplet ataupun brochures yang ada..mintak dia baca untuk keterangan lanjut. He
  • Jangan sesekali menghamburkan kata-kata kurang enak kepada pelawat.. Ingatt..kena MESRAAA.. 
4.  Mempersiapkan diri dari segi mental dan fizikal
  • Setelah mendapat tahu anda akan jadi petugas pameran, sila siapkan diri anda dengan maklumat-maklumat mengenai company or jabatan anda.Kalau boleh, hari sebelum bertugas tu, hafal semua fakta-fakta yang patut.. (hehe..kadang-kadang saya pun lupa hafal)
  • Persiapan ni penting terutama untuk menjawab soalan-soalan yang akan diajukan oleh pelawat-pelawat booth.
  • Elakkan jawab TAK TAHU kepada pelawat. Anda mesti cari alternatif untuk cuba menjawab soalan. Contoh yang selalu saya buat..hehe..bagi pamphlet..ataupun.. "Untuk keterangan lanjut, encik boleh melayari laman web kami di alamat www...... ) Haa, camtu la. Boleh jugak bagi pelawat nombor phone pejabat ataupun encik bos yang berkaitan untuk pelanggan dapatkan maklumat lanjut.. hehe mudah kan? 
5.  Memastikan Booth Pameran anda tersusun cantik 
  • Ya, susun atur booth pameran juga memainkan peranan penting untuk memastikan pelawat datang. Kalau booth tak cantik ataupun berserabut, takde sapa yang nak datang kan??
  • Jadi, kena make sure booth kita cantik, bersih, kemas dan tersusun atur. 
6.  Menyediakan material pameran yang dapat membantu 
  • Material-material yang saya maksudkan adalah seperti pamphlet, flyers, business card, streamers dan sebagainya. 
  • Benda-benda ni penting supaya informasi tentang company dapat diedarkan atau dihebahkan kepada pelawat.
  • Lagi satu, sediakan kotak yang membolehkan pelawat ataupun business traders untuk dropkan business card diorang. Secara tak langsung, based on business cards yang diperolehi, kita dapat tau anggaran pelawat yang datang ke booth. 
7.  Elakkan habit bermain telefon tangan 
  • Ini adalah satu tabiat yang sangat tak best di lihat oleh pelawat. Nak pulak, masa tu dia sedang bertanyakan soalan, dan anda tak habis-habis menekan pad handset sedang melaporkan perkembangan semasa kepada encik kekasih..(aik..cam pernah berlaku je..oh tidak2x) 
  • Semasa sedang berkomunikasi dengan pelawat @ pelanggan, jangan ber SMS. lepas dah habis urusan dan takde pelawat lagi, baru boleh SMS..he Bukan apa, kita taknak la pelanggan kata kita tidak serius memberikan penerangan. Kan memburukkan imej company jugak?
8.  Elakkan tinggal booth kosong, tidak terjaga
  • Masa bertugas, jangan sesekali tinggal booth kosong seperti tiada tuan empunya. Bukan tak boleh nak berjalan-jalan lihat pameran syarikat lain, tapi, sekiranya ditugaskan seramai dua orang, anda boleh bergilir-gilir menjaga booth ya.Bukan pe, kalau bos tiba-tiba datang camne?? kan dah kantoi. Lain lah kalau nak pergi selesaikan perkara-perkara yang sangat urgent! Pandai-pandailah cover.
9.   Kenal VIP 
  • Kalau baru-baru bertugas, memang susah nak kenal VIP. Dulu masa saya baru memulakan tugas pun, saya tak berapa kenal VIP. Selalunya, ada sesetengah VIP ni akan datang melawat pameran. Jadi belajar lah mengenali diorang ye. Jangan sampai PM or TPM datang pun ko tak kenal. Ko nih orang malaysia ke ape? hehe.. lagi satu, kalau ade cenderahati tu, bagi lah kepada diorang sebagai tanda tulus ikhlas daripada jabatan ataupun company anda.
10. Menepati masa pameran
  • Ni satu lagi ciri-ciri penting. Kalau pameran tersebut start pukul 10 pagi, jangan lah buka booth pukul 12 tengahari pulak. Kalau nak tutup booth, awal pulak yer..Hee Just be ON TIME YE..
Ok Itu sahaja untuk hari nih. Harap dapat bagi sedikit info kepada semua. Daaa ~

Selamat Berjaya!

4 comments:

Kak Amy said...

salam...

Good info thanks!~~
drop here baca entry dan follow , jemput ke sinar raudah juga ye..

Einaz Shah Rizal Thomas said...

haiy owner belog yang super duper cute!

nice to see your blog.


love einaz (:

Amir Syahir said...

HEHE..NICE.

Cik Puan Syeeda said...

amy syaquena : ok, sy baca blog kamu jugak :)

einaz : hai einaz yg super duper cute! your love is nice too!

hiro : thanks.. :)

Tabung Baby. Please Click :)