Rakyat Simply Syeeda

En. Hubby & Pn. Syeeda

Daisypath Anniversary tickers

Cik Piya Kesayangan Mummy & Papa

Lilypie First Birthday tickers

Berape orang mengintai di sini?

Monday, August 30, 2010

Jangan jadi orang tak berbudi bahasa. Sebab Budi Bahasa kan Budaya Kita.

Bulan puasa cam ni rasa tak bermaya sangat kalau nak keluar outstation. Nak pulak kalau kena keluar dengan kereta, dari alor setar ke kuala lumpur. Hadoi, 6 jam yang amat melenguhkan pinggang daku. Kalau nak suruh encik pilot speed pun jawabnya, "maaf cik, sekarang banyak speed trap. Kalau kena saman, office akan charge pada driver." hoho. baiklah, saya paham. lebih baik kita bawak 80 km sejam saja dari alor setar ke KL. huhu. redha.
Ok, ini nak cerita sikit pasal perihal manusia di bulan puasa ni. bukan umpatan, sekadar pengajaran. orang kata, bulan puasa nih kena banyak bersabar. control nafsu makan. control mulut. dan control segala-galanya la kan. baru lah tak hilang pahala puasa. tapi ada jugak jenis orang tu, yang buat tak endah je. Ikut suka hati dia jer  nak cakap apa.

Ceritanya begini. Disebabkan pemanduan yang sangat berhemah dan saya pasti Ketua Polis Negara pun akan respect kitorang sebab patuh kepada undang-undang jalan raya lantas dapat mengelakkan saman ekor, saya dan rakan-rakan berbuka puasa di jalanan sahaja semasa bertolak pulang dari KL- Alor Setar. Tak sempat berbuka di rumah. Kami singgah di sebuah kedai Seafood sekitar Sungai Petani. Lagi 5 minit waktu berbuka. Nampak macam ramai orang. Mungkin masakan sedap. Tapi takpe, dapat minum segelas air untuk berbuka dulu pun jadi la.

Melangkah kaki masuk ke kedai tu je, terdengar ada seseorang menjerit "Meja dah penuh! Tak cukup meja dah ni. Lain kali mai la awai sikit". Saya pasti, kata-kata tu ditujukan pada saya dan rakan-rakan. sebab kami jer yang baru melangkah masuk ke kedai. Amboi..cantik sungguh bahasa dia. Pada hemat saya, adalah lebih baik kalau beliau tak bersuara sebegitu, dan alangkah lebih baik, beliau  hanya memberikan kami sekadar kerusi untuk duduk seketika dan sebiji kurma, hanya untuk berbuka puasa. Sejahil-jahil saya tentang perihal agama, saya tau akan besar pahalanya memberikan makanan kepada orang yang ingin berbuka puasa. Kalau ye pun taknak bagi air atau kurma, cukup sekadar dengan ungkapan, "maaf cik, meja dah penuh." Saya kira ianya, lebih berbudi bahasa. Kesal dengan sikap pekerja kedai tu, kami keluar dan berbuka kat kedai yang lain. sayang, mereka dah terlepas rezeki. paling sayang, mereka terlepas pahala. wacheh.


Ini dapat dijadikan pengajaran. Kepada warga kedai makan tersebut, sekalipun kamu dah maju, orang ramai makan kat kedai kamu, tak selama-selamanya kamu akan kekal begitu. Ingatlah, kadang-kadang kita berada di atas, dan kadang-kadang kita di bawah. di bulan puasa yang mulia ini, rebutlah peluang mencari pahala. walaupun sekadar memberikan makanan kepada orang yang ingin berbuka. tazkirah untuk hari ini. sekian.

4 comments:

sugar2 kapas strawberry said...

taw xpe..kdg2 if sume xdela pnuh pon..ad la lg meja 3 4 kosong..dia bole buat x layan kita..rasa cm sakit hati la jgk cket2

Cik Puan Syeeda said...

sugar2 kapas strawberry:
hurm tu la. angkuh semacam je kan. pdahal kite nak bg rezeki kat dia. tk suke ngan kedai2 cmtu.

Zullism said...

sabar-sabar...tambah pahala lebih sket..huhu

Cik Puan Syeeda said...

zul:
hurmm..masih bersabar ni. kalau tk sabaq, dh lama dia mandi dengan air sirap limau. haha.

Tabung Baby. Please Click :)