Rakyat Simply Syeeda

En. Hubby & Pn. Syeeda

Daisypath Anniversary tickers

Cik Piya Kesayangan Mummy & Papa

Lilypie First Birthday tickers

Berape orang mengintai di sini?

Wednesday, November 3, 2010

Episod 2 : Ayaq Bah = Banjir

Ini bukan kawasan rumah saya, tapi di Kg. Pulau Pisang daerah Kubang Pasu. Pic diambil daripada FB Pak Atan.
Melalui hari hari yang banjir dan dipenuhi air bah memang jarang berlaku dalam hidup saya. Dulu, seingat saya, masa kecik-kecik  penah la sekali rumah maktok dan tok ayah banjir. Masa tu semua org dok atas rumah je, menunggu air surut.tak bleh buat apa-apa. even bekalan air & elektrik pun diputuskan. tu zaman bila entah..masa saya sangat kecil, sebelum tadika lagi rasanya.

pastu, seingat saya,pada tahun 2005 sekali lagi kedah dilanda banjir besar. kawasan kuala nerang & pokok sena memang terjejas teruk. Air naik sampai mencecah paras 2 meter. MakChag saya yang tinggal di sana memang terputus hubungan dengan kami. tak dapat balik alor setar sebab ayaq bah tu. itu di kuala nerang & pokok sena. alor setar pun terjeas jugak, tapi kawasan rumah saya masih selamat. tak kena banjir. Simpati dengan nasib jiran-jiran yang terpaksa bersusah payah mengangkut & mengemas barang-barang mereka sebab rumah dimasuki air. Hampir seminggu jugak bekalan air terputus. Elektrik pun takde. perit. 

Bermula pagi tadi banjir dah mula "mengamuk" di kawasan alor setar. air sungai dah mula melimpah ke bandar. pejabat-pejabat kerajaan kat anak bukit mula tutup. tapi, bukan pejabat saya la. bekalan air dah mula diputuskan sebab tangki di bukit pinang telah tenggelam. erghh..saya dah mula bayangkan beberapa hari tak dapat mandi nih. dan sekarang nih dengar khabar-khabar angin bekalan elektrik akan mula "cut off" jam 12.00 tengah malam ni. mitos tentang punca banjir disebabkan orang siam lepaskan air dari empangan mereka mula bertiup kencang.ye, mitos. dulu-dulu pun orang ramai cakap macam tu, taktau le sejauh mana kesahihannya.

bila saya jenguk ke luar rumah tadi, jalan tar dah dipenuhi air paras betis. aikk,, nampak macam makin buruk daripada tragedi tahun 2005 je. sebelum-sebelum nih memang tak pernah jalan utama depan rumah saya ni tenggelam sebegitu sekali. jadi,benda pertama yang saya buat tadi, selamatkan anak-anak kucing kesayangan ! kalau dibiarkan, memang hanyutlah budak-budak tu. dengan keadaan yang tak menentu nih, taktau esok boleh pergi pejabat ke tak. tiba-tiba terdetik di hati, air sungai kedah di sebelah pejabat saya mungkin akan melimpah. Ya Allah, harap-harap cepat-cepatlah banjir nih pulih dengan segera.

No comments:

Tabung Baby. Please Click :)