Rakyat Simply Syeeda

En. Hubby & Pn. Syeeda

Daisypath Anniversary tickers

Cik Piya Kesayangan Mummy & Papa

Lilypie First Birthday tickers

Berape orang mengintai di sini?

Friday, November 19, 2010

Cerita Makan-makan Dulu dan Makan-makan Sekarang

Masa saya stadi ehh..study (saya memang tak suka kalau spelling error cam tuh) kat UiTM dulu, sudah menjadi rutin saya dan rakan-rakan untuk buat homework or tutorial di waktu malam sambil makan Mee Maggi. Favourite instant noodle kitorang ialah Bihun Cap Pama Perisa Tomyam. Sedap! Slurp-slurp.  Kalau dok asrama, hidangan maggi tuh dah kira wajib la kan. Kalau tak makan maggi pun, mungkin kitorang akan ke Dining Hall menikmati masakan makcik-makcik dining hall tu. Sedap ke tak sedap, belakang kira ahh. Janji tak payah keluar duit banyak. Orang kata, student UiTM boleh dikira kaya lah sebab makanan di"sponsor", tempat tinggal pun ditaja. Sebab tu berebut-rebut orang nak tinggal asrama. Cuma kena tahan sikit lah dengan karenah Pak Guard. Kalau dok asrama, mana leh balik lewat malam kan. Jadi time nak ber jimba-jimba tu limited lah sikit. Kalau musim kitorang ada duit banyak, ermm musim yang dimaksudkan ialah musim PTPTN dah masuk duit lah, kitorang suka sangat lepak makan-makan kat Seksyen 2. Ada satu kedai nih, masakan Thai dia sangatlah "walahh". Jadi kat situ lah kitorang selalu lepak-lepak makan-makan sembang-sembang sampai malam. Hee ada jugak membe-membe yang jenis baik hati suka buat Open Table. So, saya pun join lah sekaki makan-makan. Hehe sapa tak suka makan free wehh. 


Itu empat tahun yang lepas. Zaman purba, masih belajar. Badan pun tahap cekeding jer. Setelah pulang ke kampung halaman (yelah, kan dapat kerja kat kampung sendiri), berat badan semakin naik. Bentuk fizikal semakin berubah. Tambah-tambah kalau kerja kerajaan macam saya nih, banyak sangat kursus, seminar, konferens dan program-program promosi yang kena hadir. Bila terlibat dengan program-program cam nih, tentu sekali, hidangan makanan pun turut disediakan. Kalau hadir kursus je, dah enam kali kena makan bermula dengan sarapan pagi, minum pagi, makan tengahari, minum petang, makan malam dan "supper". Hee kalau tak makan nanti, membazir pulak. Tambahan lagi, perkenalan dengan player-player industri dan rakan-rakan seperjuangan juga bermula di meja makan. Maka, haruslah kita tidak lepaskan waktu makan tersebut. Ecehhh. Itu belum masuk lagi masa-masa hati cedera dan juga perasaan berada di bawah lingkungan tekanan. Masa-masa cam nih selalunya saya habiskan dengan makan untuk elakkan paras tekanan semakin naik. Maunya tak tembam camni kan? Sering juga saya habiskan waktu makan malam dengan kawan-kawan pejabat. Tapi, apabila pulang ke rumah, melihat kepada ketekunan Mama Gee menyediakan hidangan yang sangat marvellous, saya terpaksa makan malam sekali lagi. He. Taknak hampakan perasaan Mama Gee. Jadi tak hairan lah kalau muka dan badan semakin chubby berisi kan? 

Itu baru makan-makan dengan family tercinta. Belum masuk lagi perihal makan-makan dengan Encik Kekasih. Betul kata orang, kalau badan berisi tanda bahagia. Mau nya tak bahagia, asal dating jer pergi keluar makan. Haha. Tu terselit sebagai agenda percintaan tu. Encik kekasih pulak suka dengan masakan Thai, sama macam saya! Asal keluar makan je, mesti lepak Restoran Langkasuka, SanThai Jitra dan banyak lagi kedai-kedai tomyam yang lain. Lagi satu hot spot tempat makan yang Encik Kekasih sangat gilakan warung-warung Char Kueyteow. Selalu jugalah saya temankan dia makan-makan. 

Takpalah, selagi kita sihat, makanlah sampai puas-puas. Asal bahagia cukup! 

4 comments:

Zullism said...

syeeda skang ni bihun pama tu dah mahal dah...tapi memang sedap...

Cik Puan Syeeda said...

zul:
awk pun suka bihun pama ka? mmg sedap. skrg kat umah bleh masak campur dgn udang, sotong..cili api..perghh sedap!

norh said...

dok kat utara best kan..banyak pilihan dapuq di luaq..sedap2 pulak tu.. :)

Cik Puan Syeeda said...

norh :
ya betul! tambah2 kat alor setaq nih, banyakk sangat kedai makan. murah2 pulak tu. no wonder la berat badan naik bagai dipam2. hehe

Tabung Baby. Please Click :)